Monday, April 16, 2012

ready to go !

... salam ...


aku cuma terpanggil untuk mencoretkan sesuatu di sini . sebelum aku mahu memecut bersama apa yang telah aku tinggalkan . ya , cuti semester sudah berakhir , waktu aku tidak proaktif harus berakhir juga .

nota ini untuk awak . yang sering berada di fikiran walaupun gerangannya entah ke mana . awak yang ada tapi hakikatnya memang tiada .

kadang kadang saya selalu terfikir , betapa sepi itu menjadi peneman hidup yang indah . betapa sepi itu sendiri punya jiwa kebesaran yang x semua manusia akan nampak . sama seperti lagu , ada manusia yang mampu mendendangkan , tapi tak semua mampu menghayatinya apatah lagi menusuk di kalbu .

tapi , hidup ini terlalu indah untuk dibazirkan . hidup ini terlalu manis untuk saya mengenangkan apa yang pahit . dunia dunia dan dunia . apa yang terbentang di mata hanya dunia . apa yang tercatat oleh tangan ialah dunia . di mana kaki melangkah juga dunia . semua di sekeliling ini dunia .tapi dalam dunia ini ada terbentang akhirat yang luas . dan sekali lagi kita sebagai manusia hanya segelintir yang memahaminya .

jujur saya sendiri penat . melihat manusia - manusia yang taksub dengan cinta . terlalu takut berteman sepi . kiri kanan , memang x mampu saya lari dari mendengar bicara sebegitu . walau selalu telinga saya cuba tulikan , tp kdg kala menerobos juga masuk ke ruang hati . saya juga manusia sama seperti mereka , cuma tahap kesedaran yang membezakan saya dan mereka . saya juga seperti mereka dahulu , bodoh . tapi sekarang tidak lagi . kerana kebodohan itu saya tinggalkan dengan melihat sinar yang baru . sinar yang selalu ada dan tak  pernah meninggalkan saya . dan hingga kini saya masih meyesalkan betapa bodoh saya dahulu . sama seperti mereka .

saya sering kali menetapkan dalan hati . apa yang perlu saya lakukan . apa yang perlu saya coretkan . apa yang harus saya lakarkan . dan apa yang wajib saya teruskan . walaupun kdg kala kata itu dalam tawa , tp cuma saya yang tahu betapa semua itu beharga untuk saya teruskan . perjuangan yang belum sampai ke penyudahnya . mereka melihat saya tapi mereka tak mungkin memahami saya . sama jua seperti saya yang melihat mereka , tapi tak mungkin jua saya mampu menyelami hati mereka . mereka punya jalan mereka tersendiri . cuma satu hari nanti mereka akan sedar . sedar bahawa dalam dunia yang mereka cipta itu tidak punya apa apa yang berharga seperti permata melainkan taburan kaca semata .






No comments: