Wednesday, February 22, 2012

nikmat !

... salam ...

cuti smester sebulan . cuti yang sgt lama yang buat aku terlena dalam jaga . lena dengan keasyikan dunia . alpa lalai dan malas pada indahnya di 'sana' .hinggalah suatu hari , aku terasa hilang nikmatnya . secara perlahan DIA mengambil kembali apa yang menjadi hakNya . hingga membuat aku harus bergantung hidup pada teknologi dunia . si comel yang harus aku letakkan pada mata saat aku harus mengadap skrin dan segala yang bercahaya . setiap kali aku melihat si comel , setiap itula hati aku tersentak . betapa DIA terlalu berkuasa atas segala yang ada pada aku . 

lalu aku kembali ke masa lampau . cuba untuk sedaya upaya mengerah keringat . tentang apa yang terjadi . apa yang aku habiskan . apa yang aku usahakan . mana hasilnya . apa rugi aku . mana silap aku . sampai bila aku berasa berada di pihak yang benar . sampai tahap mana aku mampu sabar . atau sebenarnya sabar yang aku rasakan ialah pasrah ? pasrah beerti menyerah . menyerah beerti aku tidak lagi xmampu berusaha . sedangkan aku harusnya bertakwa dan tawakal kepadaNya .

masalah masalah . mujur jiwa aku tak rapuh . tak goyah . aku kira masih lagi ramai manusia yang hidupnya hiruk pikuk . berliku liku . masih tak betah di dunia . untuk meneruskan hidup dengan sesuap nasi pun payah . itu baru masalah namanya . bukan dengan dunia sekeliling aku . yang sana merintih dengan jiwa yang kosong kehilangan cinta . yang sini sedih murung berpanjangan hilang kekasih . yang nun jauh di sana gembira tanpa mengira kroniknya akhlak . dan di mana mana yang moralnya runtuh walau hakikat punya agamanya . dan aku ? x layak untuk aku mengelar gangguan gangguan kecil ini masalah . harus aku kembali ke belakang . menoleh melihat kesan dan sisa untuk kehidupan aku hari ini .

gila kalau aku x kecewa . semua yang aku rasa ini hasil nikmat yang DIA ambil kembali . teguran dan pengajaran untuk aku . hidup ini bukan untuk apa yang aku malaskan waktu cuti semester itu . hidup ini harus aku teruskan . berbekal ayat seribu dinar . takwa dan tawakal .

p/s : aku harap aku mampu melihat tanpa bantuan si comel 


1 comment:

RaRa8821 said...

kO cuty ea..,hehe..blajor la masak..pas2 msk tok aq yer..