Wednesday, November 16, 2011

~ nota kaki ~

... salam ...

hampir 2 bulan x bertemu keluarga..aku pasti bukan aku sahaja begitu..ramai lagi insan seperti aku..meletakkan rasa rindu terbiar kaku dalam jiwa..demi berjihad untuk keluarga..hampir 2bulan juga hanya bertanya khabar bersama teknologi..tapi aku bukan manusia yang begitu mahu menghubungi..aku xmahu terus menerus melayan rasa sakitrumah (homesick) itu..

bila bertemu..memang banyak kisah yang baru dikhabarkan..ada yang mampu membuat aku tersenyum girang hingga ke telinga..ada juga hingga kini x mampu aku hadamkan...



ayah sudah mula kurang sihat .. tapi bila kita lihat , ayah mmg nampak sihat .. waktu pulang bercuti , dikhabarkan ayah sempat bermalam di rumah sakit .. aku mampu lagi tersenyum tatkala ayah mengatakan " sikit lagi nak jadi arwah kak ayah kau ni" .. aku masih berusaha tersenyum menahan gelora .. aku tersenyum sebab ayah masih sihat di depan aku .. masih menceritakan detik - detik dia berasa sangat sakit hingga dibawa pergi bersama ambulan .. aku tidak dikhabarkan langsung tentang kisah ini .. lagi pula aku sedang ligat berhempas pulas dengan minggu test waktu itu .. x pernah terlintas langsung akan pernah terjadi sebegitu .. cuma aku yakin .. hari ayah rebah itu sama dengan hari aku berniat untuk berhijrah .. sama dengan hari aku jatuh terduduk dengan kesilapan aku ..

aku meneruskan cuti dengan riang gembiranya .. kerana aku lihat ayah masih sihat di depan mata aku .. masih mampu berkebun .. masih mampu menggegarkan pagi subuh aku bagai dunia mahu runtuh .. masih perli perli aku yang belum bangun tidur bila ayah pulang kerja .. masih mahu melayan segala keperluan aku untuk pulang ke sini .. masih mampu berhempas pulas menghantar aku .. masih mahu segala galanya untuk aku ..

bila aku di sini .. aku rasa gementar dengan tiap kali handset aku berbunyi .. takut2 aku dapat panggilan dari rumah .. sejak aku pulang di sini .. aku sendiri takut untuk bertanya khabar di rumah .. aku sendiri menjadi cengeng di sini ..

ayah .. insan teristimewa .. satu satu lelaki yang ada dalam hidup aku selain abang dan adik adik .. satu satu lelaki yang terlalu aku mencintai nya sebagai anak .. apatah lagi aku puteri tunggalnya ..

aku hanya mampu berdoa .. biar ayah sihat selalu .. tapi ayah itu degil .. masih mengerjakan tulang 4keratnya sesungguh-sungguhnya .. tanpa mempedulikan diri yang sudah dimakan usia .. barangkali ayah selalu lupa yang dirinya tidak kuat lagi .. 

ayah itu kekuatan aku .. selain ibu juga .. tapi kini aku goyah bila harus mengenangkan ini .. setiap otak aku berhenti berfikir aku pasti fikir yang bukan bukan .. begitu jauh khayalan aku .. hingga sedar2 aku sendiri kehujanan melayan perasaan ..

doakan aku mampu mencari kekuatan kembali .. semoga ayah terus sihat .. juga menjadi wali aku nanti .. serta girang melayan cucu cucu dia nanti ..

p/s : jangan tanya aku apa apa 


No comments: