Sunday, August 21, 2011

~ ramadhan 21 ~

... salam ...

UMI memang sudah berkira-kira tentang persiapan kami sekeluarga menyambut raye...
lalu seminggu yg terakhir ini amatlah wajib untuk kami semua menurut perintah...
serta jganlah ada di antara bala tenteranya yg bgun lewat...
kerana ini akan menambahkan muncung UMI nanti...
apatah lagi chef assistant dye...
haruslah bangun smentara masih pagi...
pagi pada UMI...
bukan pagi pada saya...
hal ini kerana jika pukul 12 ialah masih pagi lagi...
haha~^_^

dan tahun ini semakin galaklah UMI...
kerana cuti aku jatuh sewaktu puasa dan raye...
semakin semangatlah UMI...

dan hari ini...
tenaga aku telah dikerah...
tp aku gembira menolong UMI...
walaupun aku rase sedang senget-senget juga...

hari ini secara rasmi aku telah naik pangkat...
:)
seingat aku kalau UMI mahu membuat kuih raye...
aku hnyalah sebagai pembantu sahaja...
yg tolong sapu telur atas kuih...
susun2 dalam bekas...
letak manik atau ceri atau sebagainya...
tapi hari ini UMI telah menyerahkan amanat yg besar...
UMI telah meminta aku menyiapkan KUIH DAHLIA...
KUIH DAHLIA UMI bukan sebarangan kuih...
KUIH DAHLIA UMI amat disukai ramai...
dan aku tellah ditugaskan untuk membuatnya sebanyak 2 adunan sekali gus...
haruslah aku berusaha dgn sebaiknya...
persoalannya..
adakah KUIH DAHLIA ANAK UMI akan sama menjadi kesukaan seperti KUIH DAHLIA UMI...???

mari lihat gambar...
:)


2 adunan officialy made by my hand...
:)




ceri yang bukan dipotong saya...


ceri lagi


di cetak lembut dgan jejari rncing saya
:P


yang berjaya dicetak aku


dan diletakkan ceri oleh adik adik ku


dan kuih yang telah berjaya
*senyum


senyum


senyum lagi


tolong senyum lagi lagi


bakar dengan oven UMI yg baru...
:)


siap dimasak !!!



dan UMI pula membuat kuih ajaibnya yang sgat sedap...
KUIH KACANG
:)
2 adunan juga...
UMI mengadun semalam...
adunan dibiarkan semalaman agar kuih gebu dan naik katanya...
dan ini KUIH KACANG SALMAH...
:)





packing untuk balik UTm
:D

dan packing untuk diagih-agihkan kpada makcik2 dan nenek2
serta mereka yang mahu memilikinya
:)


hari ini siap 2 kuih dgan 4adunan...
alhamdulillah...
:)
apa pula kisah jaja nanti ye...
haha..
kami telah mengadakan pertandingan kuih raye dgan tujuan untuk berlagak lagak sape lagi hebat...
:D
pertandingan kuih raya beregu edisi jaja dan naz...
*beregu sbab nanti mak jaja tolong jaja
:P



oh terlupa pula....
credit gambar-ganbar di atas kepada adik aku yg sgt nakal dan xmakan saman...
RAZIN MAZLAN
sumpah xpecaye dye mampu hasilkan gambar gambar ini...

dan mari lihat aksi-aksi si pelapar kuih raye yang bnyak tanya dan akhirnya akan dimarah oleh aku jua...







AKMAL

oleh kerana mereka rajin...
lalu saya memberi mereka ganjaran...


maen game ANGRY BIRD
:D

sekian laporan saya hari ini...
terima kasih

p/s : bace dengan gaye lembut sekali..^_^

4 comments:

nuha said...

packing utk blik unimap 1 balang..nk kuih kacang yg umi wat..:p

Nazhirah Mazlan said...

haha~
jeles la uh kuih aku xnak mintak..
:P

nuha said...

kuih yg ko wat uh aq pn nk wat t...hahaha..

Nazhirah Mazlan said...

haha~
sekarang aku nk kte ko tamak plak..
haha~:P