Sunday, August 7, 2011

~ cerita puasa #7 ~

... salam ...

puasa ke 7 bersamaan ahad..
hari cuti warga kerja...
:D
dan sy msih bercuti sejak puasa ke4 lalu...
dan esok haruslah smngat kembali ke rumah biskut..
:)

hari ni umi bercadang nk msak ikan...
bile sebut ikan jek adik2 aku nih mule la nk tarik muke...
lngsung xbersyukur ade mkanan...
huhu~

cerita hari ini pasal kuiz...
:)
biasela budak skola kn...
bile ramadhan mesti cikgu ade buat program2...
tp bdak2 skraang adelah sgt untung xmcm sy dulu yg bersusah pyah berusaha sendiri...
dorang sng2 jek bleh google atau mntak tulun omak bapak..
uhux3...
xde smgat berdikari lngsung...

tp ade juge kebaikannya...
atleast,,org yg tlung google nih pon dptla jugak ilmunye serba sedikit...
mari berkongsi hasil google ini....

1 .cerita kisah zakat fitrah.....
sy fikir nilai zakat adalah sama untuk semalaysia...
rupa2nya berbeza2 mngikut negeri...

2. cerita masjid terbesar
setelah di google xsnggka plak MASJID NEGARA MALAYSIA termasuk dlm list 15 masjid terbesar seluruh dunia...
mampu menampung 15,000 jemaah
dan bila tahu masjid terbesar di dunia ialah MASJIDILHARAM di MEKAH...
rse mcam,,laa pasai pa xbleh tepikiaq ekh...
komfem la kan sbab kat sne kan tempat perhimpuna seluruh umat islam..
tp sekurang-kurangnya dpat juga ilmu baru...

Masjidil Haram di Mekah, Arab Saudi kapsitas 900,000 jamaah 
(pada musim Haji meningkat menjadi 4,000,000 jamaah)
Masjidil Haram atau Masjid Suci, adalah masjid terbesar di dunia. Terletak di kota Mekah, masjid tersebut mengelilingi Ka'bah, tempat orang Muslim menghadap di waktu shalat sehari-hari dan dianggap sebagai tempat tersuci di bumi oleh umat Islam. Masjid ini juga dikenal sebagai Masjid Agung.

3 . Penghulu para shuhada hari kiamat nanti ialah HAMZAH BIN ABDUL MUTALLIB
dan bnyak la lg...
sbab ade 50 soalan kuiz uh...

tp hakikat sebenar ialah kbnyakan soalan kuiz nih sume abuya pnah crita mase bce tafsir....
tp 2 la kn...xjugak mlekat...=,=''

akhir sekali...
selamat berbuka anda...
jgn lupe terawih..
:D




No comments: