Tuesday, August 30, 2011

~ kisah malam raya ~



... salam ...

malam raya
saya masih sibuk di dapur 
:)
sampai ABUYA panggil panggil ajak main mercun sekali
:)
sebab selalunya saya xpenah nk sebuk2 kat dapur
entah kenapa tahun ni saya dpat hidayah lebih pula
:D



ABUYA main mercun
:)

kami ke rumah nenek dan nyai hampir pukul 10 malam
untuk membantu apa yg patut


ini gambar sewaktu perjalanan pulang ke kampung yg xsmpai 30minit pun
:D

setelah berhempas pulas membantu
kami pulang ke rumah hampir jam 2pagi
kempunan UMI nak p ekspo malam raya
hee~

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI !!!

~ salam lebaran 2011 ~


... salam lebaran ...


buat semua insan yang masih mengenali diri ini
sepuluh jari aku susun mohon keampunan

kalau kalau
aku rasa benar padahal aku salah
aku rasa tenang padahal harus gusar
aku rasa gembira sedangkan ada yang berduka
aku rasa rela padahal kamu terpaksa
aku rasa senang sedangkan kamu perlu bersusah payah
aku rasa setia hakikatnya tidak

adakala kita xsedar kesilapan diri
sehinggalah ada sahabat sahabat yang sedia menegur
sahabat itu umpama cermin buat diri
andai kata ada hati yg aku calarkan maafkan lah
andai kata ada hati yg terasa mohon halalkan lah
andai kata ada rasa yg x tenang berilah aku kemaafan

aku cuma manusia biasa yang seringkali terleka
salam lebaran semua
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN
^__^


~ cerita puasa #29 ~

... salam ...

inilah kisah puasa terakhir
xtertanggung rasanya kepenatan menyambut lebaran
bukan ikutkan hati
tp ikutkan perangai ibu ibu dan nenek nenek
ohhh..ikhlaslah badan
:)

pagi yg x berapa pagi saya buat kuih terakhir yg komfem betul akhir

dan acara diteruskan dgan memasak
oleh kerana tenaga kerja kurang
haruslah bertungkus lumus agak lumus sikit
hux3


ayam goreng
:)


menumis
:)


masak



masak masak masak
dan hinggalah akhirnya
malas lah nk letak lagi gamba
hee~




~ ramadhan 29 ~



... salam ...

masih ingat tentang kuih terakhir??
seperti yg dicerita di  sini...
rasenya itu bukan lagi yg terakhir...
krn cornflake rangup ini yg terakhir...
sekian
:)



gula dibakar hangus
:)


cornflake halal


butter
:)


siap digoreng bersama madu
:)


hiaskan dgan coklat cip dan kismis
yummy !!!

puasa dah habis !!!

~ terawih terakhir ~


... salam ...

terawih terakhir
mari main mercun
^__^







terawih sudah sampai ke penghujungnya
beerti ianya menjadi malam terakhir aku bertemu si cilik ANNISA
:)
sempat juga aku memberinya sampul duit raya
dan menciumnya kali terakhir sebelum berpisah
semoga dia menjadi anak solehah
insyaallah ramadhan akan datang ketemu lagi
amin


ini dia ANNISA
:)






ok bukan...
itu bukan ANNISA
haha
saya sedikit terkilan sebab xsempat bergambar dgn dia
:(
itu gambar sy sewaktu 6tahun
haha~
comel x???
^__^
tp ANNISA lg comel dr saya
:)

~ cerita puasa #28 ~

... salam ...

saya dengan jayanya mengerah adik adik membersihkan rumah
alhamdulillah
akhirnya kami semua tertido kepenatan
sehingga xsedar hampir buka
:)

oh ye
saya cuba buat sesuatu
tapi tidak menjadi
gara gara pemukul telur yg sudah rosak
*kempunan
:(


~ cerita puasa #27 ~part2

... salam ...

ini sambungan kisah sebelum ini...
kisah yg xdpat diteruskan gara gara kamera yg pergi merantau
=,=''


ramadhan 27

saya dan jaja iftar bersama sahabat masing masing
:)


ini jaja dan geng sekolahnya
:)
geng barisan belakang (GBB)


jaja bersama nurul azliyana aka nun
nun sahabat saya
:)

stetelah 4bulan cuti inilah kali pertama kami bertemu
padahal masing masing cuti
walaupun cuti sama dan panjang
tp masa begitu mencemburui kami


berbuka
oleh sebab ktorg xtempah awal awal
so,,mkanan smpai sgt la lambat
:(
so lpas solat bru la dpt makan




hux3
saya begitu merindui awak
mase ni sgt ramai
so xdpat berbual sepenuhnya
harap harap ketemu lagi lebaran ini
insyaallah

done
selepas habis berbuka dan hantar nun pulang ke rumah
saya dan jaja pergi menyambung agenda seterusnya

kami ke DATARAN pula
mengambil angin malam buat pertama tama kalinya



batu yg dipahat melambangkan BATU PAHAT
:)


itu saya !!!


dan saya
:)



juga jaja
:D


saya lagi !!!
merenung renung masa hadapan


candid !!





jaja yg khusyuk jadi photografe


sumpah yg ni suke gile
syg jaja lebih sket bab bab amek gamba



saya dan dia
:)



going home
tp stop by umah moksu jumpa lipo
:)





Sunday, August 28, 2011

~ cerita puasa #27 ~

... salam ...

kisah puasa ke 27...
aku baru tau yg raye bakal jatuh pada 30 haribulan insyaallah...
aq ngat raye 1september
haha
jadi kita puase 29 hari sajala insyaallah
:)

pagi pagi (ok sebenarnye x brape pagi) aku buat la kuih raye yang UMI suruh 2..
n thank God sebab 2 la kuih raya yg terakhir...
*tarik nafas lega
:)

dan petangnya aku ade kelas...
kelas membuat kettupat dgn UMI...
serious la weh...
dr taun2 lepass kot aku nak cube buat...
tp hampeh...
so,,aku pon duduk la belajar ngan UMI...
dr pkul 3 smpai 3.30 ptg aq dok tgok UMI buat...
pas uh aku pon cube la smbil bsing2...
haha~
tp xjadik jugak la weh...
+ dah la UMI kidal...
lg la pning aq nk tgok..
pas uh aku cube buat sendiri dari 3.30 smpai 4.30...
sbab UMI da tido...
hux3...
sejam la jugak kn...
baru la dpat siap satu weh...
hux3...
then ketupat aku yg kedua 2 aku buat 5minit jek...
hahaha~
tp sat lagi aku cbe kira ketupat yg UMI dah buat...
haha~
UMI da buat 31 biji..
tp aku baru berjaye buat 1...
:)
*ei,,sekurang kurangnya aku da pnd buat ketupat
:)

aku janji dgn jaja nak keluar pkul 4.45 ptg...
tp sbab aq terlalu asyik buat ketupat...
aku keluar dgn jaja dlam pkul 5.05 kot...
hux3...

hari ni aku iftar dgan sahabat aku dan sahabat jaja...
tp nanti la aku cerita sebab aku tgah bengang...
abg aku pergi JB naik kereta...
dan dlam kerete itu ade kesayangan aku...
kesayangan aku ialah kamera...

:(

mane aku xbengang kan...
kalau da tahu nak bejalan pkai kereta buangla isi dlam kreta itu...
bengang betul...
dah la mnyak hmpir penuh aku isi semalam...
ok,,bukan aku isi tp kwan aku...

dah dah dah...
aku tgah bengang
jgan kacau aku
=,=''

~ ramadhan 27 ~

... salam ...

saya harap inilah kuih raya terakhir dan tiada lg special request
:)
amin

asalnya dlam buku resipi khazanah UMI nama nya KUIH SARI...
tp disebabkan ianya menjadi comel hasil sentuhan saya...
mari namakannya KUIH SARI BERMATA
tp adik adik sy kate KUIH ANGRY BIRD
tp kuih sy semua senyum!!!
dr mane dtgnye angry entahlah
tp mungkin dr sy kot
=,=''


adunan
masih lagi dgan cara memukul menggunakan pemukul kayu dgan kelajuan maksima tangan sendiri
:)


adunan yang telah sempurna


mencetak



dicetak



bermata suda
:)


mata yg tajam
:)



dibakar




pembantu yg rajin !!!






tadi bermata
sekarang ade hidung pulak
:D



dan ini yg plg sy suke
comel kan
kuih sy senyum !!!




kuih yg comel
:)


siap dimasak






packing
:)


done kuih yg comel
:)langsung xsame mcm angry bird kan kan kan
:)

selamat malam dunia !!!