Tuesday, July 19, 2011

~ rumah biskut ~

... salam ...

HOME OF BISCUIT
:)

seperti yg sedia maklum...
saya dan kwan2 len sedang cuti semester sehingga raya nanti..
lalu,,cuti yg hampir mencecah 4bulan ni adalah mase yg amat baik untuk pegi cari2 kerja...
:)

so,saya dan jaja decide nak keje tmpat yg dekat2 jek...
lgipun dlu sy da pnah keje kat mall2 kat bnda..
so this time sy nak cbe smething new..
then,,here we are..
kami kerja di rumah biskut..
:)
bunyi mcam bagos jek kan..
rumah biskut...haha~
well,,actually is KILANG BISKUT...
tp bgi nak nmpak mcm sronok gile keje ape kate kite pnggil RUMAH BISKUT...

saya dan jaja hampir 1bulan dan setengah dah keje...
well,,mse bulan pertame sy bnyak kali ponteng...
sbab penat gile2 punye penat...
dah la kkne berdiri jek..then keje xnak mmg kne mcm mesin la kan...
sob3...kasihan x saya,,,???
tp kasihan lagi jaja sbab saya salu ponteng dan dye keje sorang2...
haha~

dan sekarang ialah bulan kedua saya bekerja di sini...
u know what...
i kinda like my home of biscuit...
sy xsedar bila mana saat nya sy mula jatuh hati pada rumah biskut ini...
sy juga xsedar bila saat nya sy sudah buleh bgun pagi dgan sendirinya..:)
sy juga xsedar yg sy buleh tertido depan tv sbab kepenatan...
sy juga x sedar sy sudah pndai tutup lampu dan bersedia tidur awal...
sy juga sudah berhenti tgok cerita cina malam2 yg ade femau sbab nak tdo awal..
dan saya juga xsedar yg sy sudah menyayangi sahabat2 di rumah biskut ini...
;)

walaupun ada juga org2 yg menyakitkan hati...
tp itu pengalaman bukan...

dan hari ini juga semalam...
kami mendapat khabar berita..
anak-anak part time di rumah biskut ini akan diberhentikan bulan puasa nanti...
oh,,sungguh sy xsangka sy akan terasa sebak jua mendengarnye..
walaupun sekadar desas desus saje,,sy sudah rase kesedihannya...
untuk meninggalkan rumah biskut dan sahabat di sini..
juga makcik2 yg tabah dan gagah kerja serta rajin OT..
tp sanggup juga x OT sebab nak tgok marimar episod last..
haha~ *comel betul prngai makcik2..

kalau la desas desus itu berubah pada kebenaran yg nyata...
punahlah harapan kami nak cari duit raye sikit2...
dan HARUSLAH kami OT dgn sungguh2 2minggu terakhir ini...
;(

dan saya sedang cari buah tangan sbg kenangan sy berada di rumah biskut ini...
nt sy cerita lagi...
:D

Sunday, July 17, 2011

~ aku minta maaf ~

... salam ...
baru-baru ini aku mendapat email dari seorang teman...
aku memanggilnya teman kerana dia bukan sahabat aku..
pada aku memang ada perbezaan antara seorang teman dan sahabat...juga kawan...
ya,,mungkin kerana aku x mengenalinya lalu aku menganggapnya teman...

email dia berbaur kemaafan...erk,,mungkin x sesuai nak kate berbaur..
kerana dgan jelas bertujuan kemaafan...

tapi pada aku kemaafan itu bukan sekdar kosa kata yang bisa kita taipkan bukan...??
bukankah perlu disertakan dengan keikhlasan dan kesungguhan..??
kalaulah sebegitu senang kata maaf diterbitkan dan diterima...
wah,,pasti enak menyakiti orang dan meminta maaf bukan...

akan tetapi siapalah aku untuk mengukur kesungguhan dan keikhlasan seseorang...
bukankah ilmu ikhlas itu amat sukar diperolehi...
kalau sudah sukar diperolehi apa layak pula aku untuk mengadili...??
bukan aku cuba untuk berlaku zalim...
jauh sekali cuba menjurangkan apa yang sememangya sudah punya jurang...
cuma aku terkilan,
senang sekali maaf itu dipinta...
hanya sekadar sebaris kata-kata hambar yang bila dibaca xmenerbitkan rasa di hati...
atau mungkin hati aku yang sebegitu keras...
tapi tidak juga..
kerana tanpa ucapan maaf yg hambar itu pun aku sendiri sudah tidak ambil peduli perihal dulu..
walau aku cukup kesal dan pelik...

tapi biarlah...
kerana aku sudah melupakan...
tapi melupakan dan memaafkan itu perkara yg berbeda bukan...???

' aku minta maaf pada kau..terpulanglah pada kau untuk maafkan aku atau tidak.. '

nah,,
kalau begitu seolah-olah aku mempunyai kuasa bukan..
kuasa untuk memafkan org lain...
dan pada aku ayat sebegini masih terselit ego sang pemimta maaf...
mungkin insan itu meminta maaf sekadar melepaskan batuk di tangga...
dengan alsasan,,'' aku dah minta maaf suda la ''
bukan itu asas dalam memohon maaf...
bukan begitu kan..??

apa lah salahnya kalau ditaipkan sebegini pula,,

' aku minta maaf pada kau...harap kau dapat maafkan aku.. '

bukankah ayat sebegini lebih tenang dan lembut untuk dibaca...
adatlah kita yg mahu memohon maaf bukan...??
apa salahnya kita merendahkan nada suara kita...
dan merendahkan kekasaran dalam ayat2 kita...

atau pula,,

' aku minta maaf...berikan aku peluang membaiki kesilapan aku... '

dan pada aku pula..
ayat seperti ini lebih telus..
ianya menunjukkan bahawa si peminta maaf mahu menjernihkan apa yang sudah keroh...
beerti peminta maaf mahu memohon maaf dan kembali menjalinkan silaturrahim..
:)

ye...
ini sekadar pendapat dan pandangan aku bukan...
lagipun inikan ruangan aku menaip..
ruangan aku bercerita...
dan tugas2 anda membaca...
ambil yang bermanfaat shaja...
agar saya pun bisa mendapat manfaatnya kelak insyaallah...

aku cuma insan biasa...
yang kadang terasa rajuk di hati...
tapi aku sedar juga yang aku x sesempurna mana...
apa yang berlalu aku xmahu melihat kembali...
biarkan pergi dan jangan muncul lagi...
agar sinar hadir kembali...
:)

inilah aku...yang xbisa menerima lagi pengkhianatan...
secara zahir memang aku biarkan...biarkan sehingga benakku memadamkan ingatan...
biar aku terlupa...
tapi,,aku juga sedar akan hakikat...
yang melupakan dan memaafkan itu bukan sama sekali perkara yang sama...


~sekian~

Saturday, July 16, 2011

~ random ~

... salam ...

hari ini kisah itu terbuka lagi...
bukan dibuka untuk menagih simpati...
jauh sekali untuk riak di hati...
cuma sekadar memberi tahu...
apa yang terhasil kini ada kisah yang perlu dibayar...
dibayar bukan dengan not-not berwarna...
bukan juga dengan ape yg terlarang agama...
tapi cukup dengan kesabaran dan azam untuk berjaya...

senyum hari ini tak bermakna hari-hari yang lalu sudah pergi begitu saja...
ketawa hari ini tak mungkin beerti kisah lama dilupakan...
cukuplah sekadar untuk memberi pedoman...
bahawa setiap insan pernah melakukan kesilapan...
dan setiap makhluk Tuhan berhak punyai peluang kedua..
selagi nyawa masih bersatu dengan jasad...


malam ini nifsu syaaban...
apa yg berlalu biarkan lah pergi...
jgan lagi ditoleh ke belakang untuk kembali...
tp tolehlah ke belakang untuk mempelajari kesilapan...
tolehlah ke belakang agar masa depan tidak lagi kelam...


terima kasih 

Bersyukur pada orang yang menyakiti kamu kerana dialah orang yang menabahkan kamu, 
Bersyukur pada orang yang menjatuhkan kamu kerana dialah yang memperhebatkan kebolehan kamu,
 Bersyukur dengan segala ujian dariNya kerana semuanya meningkatkan iman kamu. 

Monday, July 11, 2011

~jalan-jalan~

... salam ...

LOKASI : HUTAN LIPUR SOGA PERDANA
TUJUAN : MENGHILANGKAN STRESS
TARIKH : 2 JULAI 2011
MASA : 7-10 AM


here we are...
xsangke plak kat BP nih ade tempat yg bleh riadah cam nih...
:)



semangat...
:D






penat...membebel...


meet my bro...




view hampir ke puncak..





hampir 45minit mendaki tangga...
kami berjaya sampai di menara tinjau...
shoot..shoot..shoot...
:)















hampir 30 minit di sini...
kami pun turun..




LOKASI SETERUSNYA ... PANTAI MINYAK BEKU

lalala~




hilang ghaib ku sangka mati...
kalau hilang mana jejaknya...
kalau ghaib di mana membawa diri...
kalau mati mana kuburnya...

Tuesday, July 5, 2011

~ saya ada taget ~

... salam ...

hari ni sy rase HEN LEI...
:D
hen lei bermaksud SANGAT PENAT...

sape kte sy lemah....
wlaupun sy penah cipta rekod kerja pukul 7pg dan balek 8pg iaitu kerja selama 1jam...
=,=''
tp hari ni sy mampu berbangga dgn diri sy sbab berjaya buat OT dan kalahkan makcik2 yg gagah kat kilang uh...
:)

dan umi menyambut sy dgan teruja sekali sbab sy xbalek2..
haha~
tp sy xrase penat sgt mcm nak mati...
mungkin kerana alah bisa tegal biasa...
tapi kesannya,,
waktu org semayang magrib jemaah sy bleh plak tetido..
*huk3...

dan yg plg sy suka ialah mengerahkan adik2 yg senget untuk urut kaki sy sorang sebelah...
gud job...
:D

dan mungkin nt sy akan gile keje kejap sbab sy da ade taget..
:D

*credit pade jaja yg akan teman sy OT lagi nanti dan melaksanakan taget bersama2...yeah..amin3...

Sunday, July 3, 2011

~bujang dan si sesat~

... salam ...

selamat hari minggu semua..
hari ni saya nak update pasal si bujang...
bujang ialah anak kucing yg tbe2 muncul kat umah..
ok,,the truth is mmg bnyak la batch2 kucing ni muncul kat umah...
mereka dtg dan pegi begitu saje..
tapi yg menariknya...
seisi keluarga saya tidakla begitu menggemari kucing...
mungkin lebih tepat kepade takut..
haha~
dan saya memang takut kucing...
dun ask me why..

tp ade seekor anak kucing yg ketakutannya pade manusia lebih drpd ketakutan manusia pd kucing..
erk.??
nama dia bujang...
bila nama dia bujang komfemla dia jantan kan..
tp kdg2 saya pngil dye bujal..haha
bujang kucing yg penakut..
sekali sergah terus lari..
tp tetap nak dtg balik..
haha~
mari lihat aksi bujang...

 baiklah...
sila abaikan waktu pade gambar sbab lupe nk btolkan..
heee~


agak2 bujang nih kalu jual pade sarkas laku x..??


$__$
bujang sedang makan roti


bujang terkangkang..



mungkin saya perlu mengaku yang bujang agak comel sebenarnya...
dan mungkin juga anda bisa doakan saya tidak takut kucing..??
yeah...mungkin...
:P

Friday, July 1, 2011

~finally she did it~

... salam ...

Akhirnya dia merelakan jua...
Ada satu  saat aku terasa ingin menghalang...
Ada satu saat aku rase ingin sekali mencuba menenangkan...
Ada satu saat lagi aku nak dia tahu aku mahu membantu....
Dan sampai satu saat yang lain aku tersedar yang aku xmampu langsung melakukan apa2...
Aku Cuma mampu diam kaku melihat dia kehilangan impiannya...
Impian yang dia yakin dia bakal kecapi...
Impian bahawa dia boleh mencorakkan hidupnya sendiri mengikut apa kata hatinya...
Tapi sekarang hilang...
Semua impian itu terpaksa dipadam dan ditinggalkan...


tapi sebenarnya aku kagum dengan dia...
malah aku sendiri masih tak percaya dengan keputusan akhir yg dia ambil tanpa kerelaan hati...
aku sungguh xsangka masih wujud anak yg melepaskan impian mereka dan menurut impian ibu bapa...
sungguh aku xsangka...
walaupun keputusan dia ditentang teman-teman sekuliah..
mungkin ada satu hal yg teman-teman tidak tahu dan lupa...
seburuk mana pun ibu dan ayah kita...
kita pasti xmahu sekali melukakan mereka kalau kita tahu kita mampu menggembirakan mereka...
walaupun apa yang menggembirakan mereka membunuh kita...