Thursday, June 30, 2011

~alhamdulillah~


... salam ...

...
...
...



...
...
...

Alhamdulillah Ya Allah...
Segala puji bagi Allah...
Terima kasih Ya Allah...

Ya Allah,,
jadikanlah aku hambamu yang mampu bersyukur dgn segala nikmat dan kurnia yang Engkau limpahkan....
berkatilah jua kehidupan orag tuaku serta sahabat2 yg berjuang bersamaku...
dan jgnlah sesekali timbul rase riak di hati kerana aku tahu kejayaan ini baru bermula..
mudahkanlah segala urusanku kelak....
amin..

credit pade semua teman2 yg study sesame..
especially IDA..
thank you..
so much..

WE MAKE IT
WE DID IT
:D

Sunday, June 26, 2011

~suddenly~

... salam ...


tibe-tibe aku rase xsedap hati...
tibe-tibe aku rase sedih...
tibe-tibe aku rase nak diam...
semuanya tibe-tibe...

jadi aku ambil keputusan duduk depan kipas dan pedihkan mata agar air mata buleh keluar...
sekian

Friday, June 24, 2011

~ untunglah ~

... salam ...

today,,lets talk about UNTUNG...

untungla ari ni kje dpt duduk ...

untungla keje2 gaji bnyak ...

untungla pkai moto ade sticker L ...

untungla test kete sekali jek da lepas ...

untungla jadik org 1st n last bwak aq p bnda nek moto ...

untungla nak byar duit mnyak p bnda pdhal aq tiap2 ary tumpang p kje ...

untungla jadik kwan bek mak cik ...

untungla dpt bual2 mesra dgn makcik ...

untungla makcik salu cte psal kjayaan anak2 makcik ...

untungla bru nak hiking da trun blek lpas nek 2 anak tngaa ...

untungla bulan ni gaji lebih ...

untungla buleh berhalusinasi waktu2 senggang ...

untungla henset buleh anta mms ...

untungla enset salu ade topup ...

untungla bwak air sirap p keje ...

untungla gaji da bnyak nk wat OT lagi ...

untungla ble kne pk mesti kne tdo ...

yg paling penting...

UNTUNGLA DAPAT MAKAN PULUT KUNING...
haha~mmg superb la kn plut kuning 2..
timing mmg bagos... :D

lastly,,
the most IMPORTANT PART is..
untungla dpat kawan dgn JAJA...
eh..silap2...
untungla JAJA kau dapat kawan dgn aku... <--- ayat plg munasabah...
hahahahahahaha.......
gelak la weh.... :P


entry ini untuk menghargai makcik jaja yg bersusah payah dan bersemangat dtg ke rumah nk hntar pulut kuning tp kecewa krana sy tiada di rumah..haha~kasihan makcik jaja...maaf la yek..
btw,,trimas atas pulut kuningnya sbab ktaorg blek amek repokad 2 gile lapar...
byangkan tngu giliran dkat 2 jam,,then umi jmpe cikgu xsmpai 5minit pasuh bile tnye adik dpt no brape umi kte xnmpak sbab umi rabun.. =,=''...tnye adik,adik kte xnmpak jugak...tnye mne repokadnye ?? umi kte ckgu xbg bwak blek sbab tkot lupe bwak blek skola nt...FINE la...
tp nasib baik ade pULUT KUNING yg melegakan hari...
:D..
credit pade omak JAJA bukan kat JAJA sbab omak dyo eh yg masak...hahahaha~

Wednesday, June 22, 2011

... kisah selang hari ...

... salam ...

1 . PANADOL

baiklah..mari bercakap pasal panadol...panadol merupakan jln sng untuk cpat baik...
the truth is i hate taking panadol..
tp dsbabkan nk cpat baik dmam sy tlah mngambilnya dgn kadar teratur spnjang 4hari berturut..
dan kesannya hngga skrang sy masih melayang2 dan lalok..
haha~:D

2 . DEMAM

sy JARANG sekali demam..
alhamdulillah..:D
tp rsenye tahun ni sy slalu plak dmam..
eh,,,rse2 mungkin sy da bnyak dose kot...
tp xpe..sbab dmam 2 kan penghapus dosa2 kecil...
kesannya,,,kini hmpir 1 rumah nk dmam..
puncanye sbab sy dmam dulu..
haha..
bleh ke jadi punca ye..??

3 . GAJI

yeah3...gaji da klauq..!!!
blom pape kne byar utang dulu....
:D
juga adik2 gua dah menyebok nak mengendeng..

4 . JAUH

smenjak cuti nih,,rutin2 mndekatkan diri pada pencipta adlah smakin kurang dan JAOOOH...
sbab 2 la hati mula lalai..
syaitan mudah merasok ketika jiwa itu lgi lalai...
saat merasa rindu pd yg xperlu,,,segalanya dr nafsu yg mula merajai hati yg telah lalai mengingatiNya..

sekian

undefined ~

... salam ...

pergi...biar segalanya pergi...
padam..biar semuanya padam...
gelab...biar seantero dunia dibayangi kegelapan...
hilang...biarkan segalanya hilang...
tiada...biar lagi semuanya tiada...

akhirnya jatuh...tiada lagi segala-galanya...gelab...hitam...sunyi...sepi...tak berpenghuni...

Monday, June 20, 2011

~ hari ibu juga bapa ~

... salam ...

hampir beberape hari sy berjalan-jalan dan singgah entah di mana2 blog yg mengisarkan tentang hari ibu dan hari bapa mereka...bagaimana indah and precious time they celebrate that day together....
lantas saya terfikir,,,
tidak pula saya ingat sambutan terakhir kami sekeluarga menyambut hari bapa atau ibu...
malah,sy tidak tahu pula jika kami pernah menyambutnya untuk kali pertame...

saya tidak cemburu pada mereka yg meraikannya...
malah sy gembira mereka meraikan org tua mereka..
cuma,,
bukan budaya keluarga kami menyambut hari2 yg direka yg tiada dalam islam...
abuya sgt tegas tentang perihal ini...
mungkin kerana kami terdidik dgan cara abuya sebegini...
jadi,,,sambutan2 yg selalunya gah di mate rakan2...
pada sy cuma hari2 biase yg tiada bezanya...
sy tidak malu..malah bangga...
sy bangga kerana abuya berjaya mendidik kami sedemikian rupa...
tapi abuya tidak pernah pula marah andai kate kami mahu meraikannya...

sedih...
ye,,kerap kali perasaan ini muncul kala2 malam menjengah hari...
sedih melihat anak-anak...
anak2 yg bilang sayang pada ayahnya..
tp x mengikut apa tuntutan agamanya...
apa lagi pada mereka yg yatim...
anak yg kehilangan ayah...
bilang pada dunia betapa dia merindui ayah...
dan mendoakan semoga ayahnya tenteram di sana...
tp bagaimana ayah mahu tenteram,,kalau anak gadis mereka berpeleseran tanpa mengikut syariat islam...
kate sygkan ayah,,lalu kenapa tidak kamu menjage tingkah laku kamu...
ah,,barangkali saja anak gadis itu xmenyedari atau mengetahui...
bahawa akan terlalu ramai ayah yg xdapat menuju ke syurga gara2 perilaku anak gadis mereka..
SEDIH...

xperlu sy ungkapkan betapa berharga abuya dlam kehidupa saya...
cukup untuk segale perbuatan sy yg disabari sejak kecil lagi...
cukuplahsgala krenah putri tunggal ini...
semuanya cukup hingga sy bisa mengorbankan rase cinta remaja...
krana xsngup sy membnarkan abuya melihat sy dilukai arjuna lain...
apatah lagi sukar sungguh percayakan cinta zman ini...
jua tiada yg lbih penting bg sy kecuali abuya sejahtera dunia akhirat...

indah...
perkara trindah ialah memiliki umi sebagai ibu...
yg tidak sempurna tapi cukup mendamaikan...
yg tidak garang tapi cukup menyamankan...
masih tringat perbualan sy bersama umi perihal jodoh...
sewaktu sy menjerit bagai singa lapar pada adik2 yg melampau nakal seperti monyet liar..

umi : garang betul kau kak..eish,,tah sapela nk kawen dgn kau ni..takot kak oi org nk masuk minang...
adik : hahaha~singa betina...
saya : xpelah...xkwen kat dunia nt ade suami kat syurga..(nada sgt bangga)
umi : (umi jadi pelik) camne plak klu xkwen ade suami kat syurga?
saya : yela umi...kakak penah denga cramah ke kat radio..dia kate mne2 wanita yg xberlahwin kat dunia ni jgn risau sbab nt kat syurga ada suami menunggu...
suami dr syurga...
umi : abis klau yg da kawen bnyak kali??
saya : klau yg macm 2,,suami yg terakhir la yg akn tunggu...
tp dgn syarat kne msuk syurga la kn...
brula dpt suami dr syurga...
:D

sy tahu umi pasti risau mlihat sy...
mane x nye...
umur mencecah 20 tp hny tahu msok dapur bila lapar saja...
bgun pagi hny subuh saje...
selebihnya,,,tidak wajar dikisahkan....
tp,,seringkali jua umi membela sy bile abg sulong bsing sy x ke dapur..
umi kte sy wanita moden...
sy hnya senyum tipis tnda malas nk berentap..

sy x kisah tentang semua itu...
malah xpernah terfikir semua itu...
jodoh..masak..gadis...
biarkan berlalu bagai angin sepi...
krn cukuplah sy menuntut ilmu dan bekerjaya..
bisa buat mereka bangga...
agar waktu2 senja mereka sy sentiasa berada di sisi mereka...
bukan di sisi suami...

segalanya tentang mereka...
xperlu hari ibu atau bapa...
krn tiada istilah hari untuk mereka...
krn mereka terlalu indah buat kami sekeluarga...

redha ALLAH itu terletak pada redha org tua...



Tuesday, June 14, 2011

~ hati kecilku mengecil ~

... salam ...

bicara mengenai hati...
erm,,kdang2 hati ni mempelajari sesuatu dr keadaan sekeliling...
hati belajar tnpe pengetahuan akal...
bile berlaku,,akal baru menyedari dan mencari puncanya...

kisah ini berlaku beberapa hari yg lepas....

mungkin bila halwa telinga sering terdengar kisah2 insan sekeliling yg sering terkecil hati dgn perkara2 yg terjadi...lalu,,saya jua turut tidak sengaje untuk merasakannya...
sy berkecil hati dgn insan yg menyatakan pelajar U belum tentu punya kerja...
sy berkecil hati dgn insan yg menyatakan lepas grade belum tentu dapat kerja...
sy berkecil hati kerana insan itu menyatakan berhadapan sy yg masih menuntut di U dan di hadapan abg sy yg bru grade diploma...

apa sukar untuk mengerti bahawa rezeki itu ada di mana2...
lantas mengapa tidak dinyatakan bahawa ada jua insan yg xhabis sekolah mampu berjaya...
nah,,klau begitu apa jua semua orang tidak perlu sekolah??
kerana insan x bersekolah itu bisa berjaya..
buat apa perlu sy bersekolah...

mungkin kerana selalu merasakan diri betul,,lantas insan itu dgn yakin menegakkan pendirian...
entahlah...
yg pasti hati ini belajar menjadi kecil dgan keadaan sekeliling insan2 itu yg sering dan selalu berkecil hati sesama sendiri..

i keep sigh lately ...
:(

Thursday, June 9, 2011

untitle ...

... salam ...

mungkin hanya aku...hanya diriku...jua rasaku...
sekian...
sia-sia...

Wednesday, June 8, 2011

~ makcik pakcik ~

... salam ...

hole semua..:D

smentare nk mnunnggu cuti sem abes,,so i decide nk p crik keje yg dekat...so,,dsbabkan kwsan tmpat sy ni kwasan perindustrian,,so kilang sgt bnyak dan dkat...jadi sy dan teman cube menjadi gadis kilang sementare..haha~well,,so far mmg penat wooo~penat gile dok berdiri 8jam okayh..:')
tp rsenye klu nk kje kat kilang mule2 nk msok mind mesti set yg anda ialah mesin sbab anda perlu berdiri dan mlakukan kerja dgn cekap pntas same seperti mesin..got it..??yes,,gud job..:')
dan percayalah bila shift anda da abes perasaan gembira tu xsame mcm prasaan abes exam final last paper sbab perasaan lega ni gile lg hebat...:D
haha~
atleast,,sy wat bnde befaedah kan...
tp bkan cerita 2 sy nak kongsi....

hari ni sy mahu bercerita tntang kisah realiti yg benr dan sering terjadi di sekeliling sy dan juga kamu mungkin...
tmpat sy bekerja kebanyakannya bukan warga asing atau pendatang asing atau ape2 yg asing...kilang ni ramai pekerja melayu lingkungan umur 30 tahun ke atas..lebih tepat lgi makcik2 dan nenek2 mungkin juge...
dan makcik2 nih superb okayh sbab xmngeluh pon berdiri jek...plg xthan stedy abes...smentare sy dan rakan yg mude nih dah terbngkok2 n curi2 duduk kejap..
=,=''
jadi,,hendak dijadikan cerita....semasa sdang bekerja...ade la sorang makcik nih bebual dgn adik yg bru lpas spm...they keep talking 2 each other..bla..bla..bla...dan tetbe sy plak yg rse mcm..eh,,,???

''suami makcik keje cikgu tp bleh pkai kete honda st***..klu ikotkan ckgu mne lyak nk pkai kete mewah mcm tu..klu nk hrap gaji cikgu xlyak nk pkai kete mahal tu..tau x suami mak cik buat ape..?ha,,suami makcik buat bisnes''

fine la makcik kn,,
makcik kn kaye..sbab tu la makcik keje kat kilang kn...eh??

''klu keje krajaan dpat bonus sbuk masok berite,paper,,tp bonus xbnyak pon...gaji keje kerajaan dah la siket,,ble bonus sbuk kecoh2,,pas uh hage brg naek...lain la klu jadik cikgu,,adik ade bce x surt kabar blan lpas,,gaji ckgu da naik...tiap2 taun ade knaikan..''

makcik nih macm pelik la..kejap kate keje krajaan gaji ciput,,pas tu ckp plak gaji ckgu bsar...klu jdik ckgu 2 bkan keje krajaan ke makcik??

''adik amek kos ape nt...??bla...bla..bla...
makcik dnga2 org msok U ni susah dpt keje...bla..bla..bla...
tp mcm anak makcik kn blum abes blaja da dpt keje...
klu mcm tu xpe la..sng dpt kje trus
makcik heran dgn org kampung tau...
klau anak dpat masok U bkan men lgi nk bngga2,,blom tentu dpt keje lg..
ape la yg nk bnga3..''

hahaha~bgosla makcik..anak makcik kan biiijjjaaakkkk...
tp makcik mcm da lbeh siket la makcik kn...
rezeki manusia kite mne tau makcik...kot2 klu dye kye dye jadi sombong ke??sbab uh la Tuhan xnak bg dye jadik kaye..

result adek mcm mne...bla..bla..bla...
susah ke nk masok U...bla,,bla,,bla...
kalau anak makcik mmg bijak matematik...
sjak dr tadika lagi..bla..bla..bla...

ye2...sume anak makcik...
anak makcik bagos..
anak makcik bijak...
dan anak  makcik bla...bla......

makcik xpe keje part time jek..ni mude2 keje kilang xde mse depan...
bla..bla..bla...

n u know what..???
makcik nih keep talking about money money n money...
it disgusting + annoyying la plak...

ok la xdinafikan duit mmg pnting,,
tp xperlu la kan nk mention2 scare detail keje ape yg xbagos..ape yg bagos....keja krajaan ke,,swasta ke.....yg paling PENTING ialah HALAL...+ rezeki org kite mne tau kn...

sape tau bile A kaye A jadi sombong..jadi lbih baik la dye biasa saje..

juga kisah QARUN yg tamak zmn dahulu kala..

dan kisah2 manusia moden yg miskin dan xkaya boleh jek membesarkan anak mreka menjadi manusia yg berjaya + bonus beriman....

oh makcik,,harap2 la makcik spt mnyedarkan diri makcik sbab sy rse sgt malu dgn ape yg sy dnga dr mulut makcik...makcik asyek fikir duit3 dan duit...
bkn ke lgi manis bercerite tntang keikhlasan bekerja agar ade keberkatan dlam gaji yg diperoleh nt..dan dgn gaji yg berkat itu anak2 dapt dbsarkan mnjadi insan yg lg cmerlang dunia akhirat...

bila difikirkan,,,
kisah makcik ni same mcm pakcik teksi...
kisah dr teman sy yg naik teksi...
pakcik asyek bercerite tntang anak2 dye yg kaye n dok ovesea...
pakcik trus mnerus becerite dr larkin ke utm...
smpaikan org yg dnga nnk tnye mcm nih...

''klu anak pakcik kaye,knp pakcik bwk teksi??''

mungkin juga krana faktor usia yg membuatkan pakcik2 dan makcik2 nih terus menerus membanggakan dunia dan anak2 mereka...tp hakikatnya,,kita akan slalu bercakap tntang org yg kita syg tp mlangnya org yg kite syg xmghargai kite malah meninggalkan kite...so,,jlan terbaek ialah becerite kpd org2 len termasok org2 yg xdkenali tntang khebatan ank2 dan kekayaan yg dimiliki...mungkin dgn bercerita dpt mnghidupkan kngan yg lame mati...
yes,,who knows right???

lagi pula,,bile umur smakin mningkat kdg2 prangai diri da smakin xterkawal...
sape pula yg tahu bile waktu kite tua nt kan...???
mntak2 dijauhkan dr sebegini..
amin...
:D

: tulisan wane pink hnye imaginasi sahaje...sy xckp pon pd makcik dan pakcik..

p/s : mmg mudah membuang semua kecuali ingatan pade yg disyangi...klu ilang ngatan pon mst ade 1 prasaan yg akan membuat kite kembali ingat org yg kite syg...ataupun kite akan rse khilangan sesuatu...sesuatu yg sgt penting tp xdpt nk ingat...mne lgi sadis..??


Thursday, June 2, 2011

... sementare ...

... salam ...

kesakitan melande gare2 cube memenuhi impian bekerja..
gare2 diri yg knon2nya mahu mencuba mencari duit dgn kerja yg susah...
btw,,sy x kesah pon asalkan sy gumbira..
:D