Friday, February 11, 2011

~ kisah saya dan semua ~

salam ...
(INI SERIUS...)
tibe2 jek rse cam rjen lak nak taip2 nih..hee~smentare mnunngu my BELOVED ROOMIE blikan makan..so cam buhsan2 jek kn,,tbe2 ade idea nih...ops,,actually ary nih mcm mlas ger nk p mkn..tp tbe2 jek roomateku yg bek aty nak p mkn..dy tnye nk krim x..hee~laju jek la kn klu bab kirim mengirim nih..yes..TERIMA KASEH AYU..:D..tp cam segan ger lak ngan ayu..hee...perut lapar,,tp gle malas nk menapak p cafe..(T.T)..
well,,ni first nite tade klas mlam..wah,,HEAVEN gilax la...bru la daku mau MENGHARGAI waktu2 senggang dmlam hari..cehh..<---ta bule bla..:P

so,,mau dijadikan cerita,,,ni la gak first nite dpt KEMBALI MEMBUKA AL-QURAN..tbe2 rse cam teruk plak kn...ble waktu2 sgt2 busy nih,,i lg prefer TARIK BUKUyg tebal2 nih drpd BUKA KHAZANAH ILMU(AL-QURAN) uh..dgn alasan,,ble lg la nk stady kan..awk uh da la busy..T.T...haish...padahal kn da dibri suggestion untok bhagi mse pd 3..1/3 untuk REHAT..1/3 untuk KERJA dan 1/3 untuk IBADAH..(btul x..mcm lpe lak rsenye..)..tp kn,,ble da dok2 sgt busy nih..nak mengaji pun dpt 3mlam jek sminggu~mcm mne la aty nih nk bersih kan...bab uh la wa syek lagho jek..huhu~klu bab TIDO komfem laju jek..kdg2 smpai subuh pun GAJAH2 AFRIKA,,sbab mlam da gilax jadik BURUNG ANTU..:(
huhu~itulah rutin student yg harus diubah..stady gilax2,,tp bekal kat akhirat sikit2 gilax...mcm mne nk dpt 4flat..ble mse bercinta dgn PENCIPTA pun dikurang2kan...~

~larangan memperolok-olokan.banyak prasangka dan lain2~
" Hai org2 yg beriman,jgnlah suatu kaum memperolok2kan suatu kaum yg lain(kerana) buleh jadi(mereka yg diolok2kan) lebih baik dr yg mereka (yg mengolok2kan) dan jgn pula wanita - wanita (mengolokkan) wanita-wanita yg lain.(kerana) buleh jadi wanita (yg diolok2kan) lebih baik dr wanita (yg mengolok2kan) dan jgnlah kamu mencela dirimu sendiri (mencela sesama mukmin kerana org mukmin umpama satu badan) dan jgnlah kamu panggil memanggil dgn gelar2 yg buruk.Seburuk2 pamggilan ialah panggilan yg buruk sesudah iman* dan barangsiapa yg tidak bertaubat,maka mereka itulah org yg zalim."
(* = pngilan yg buruk ialah gelaran yg tidak disukai oleh org yg digelar)
SURAH AL HUJURAAT
ayat 11     .........

yes,,,sy bukan nak TUNJUK BAGOS yek..cuma nak kongsi2 siket ape yg ditemui..:D
as a human,,mesti x telepas kan rse diri adlah lbih baik dr org yg disekeliling..klu ta penah rse,,bagusla kan...
but,,kjujuran dr sy,,sy penah dan selalu rase bergitu.(ops..)then lepas bce tafsir ayt kat ats nih,,it make me think...i should change rite...change to think that im the best from other..it make me think 2,when i got problem i always calm myself wif this AYAT MOTIVASI ---> ORG LEN PON ADE MASALAH..LAGI BESAR DR SY ADA...so,,tbe2 rse sme jek dgn konsep...ADE JEK ORG LEN YG LG BAGOS DR SY..MALAH SGT RAMAI..(oh,,yelah..<--- monolog dlam hati)
u see x kebenaran yg bru sy temui..hee~
SITUASI 1..
sbg WANITA (im big girl!!) sy sering merase bila pula waktunya untuk sy memperbetulkan care pemakaian sy..i mean,,bertudung labuh..memakai stokin..dan the most IMPORTANT is menjaga akhlak..ini termasoklah ta buleh GELAK2 KUAT2..hoho~but,,when i do my rutine n i see WANITA2 yg berpakaian baik..tp prangai mreka seakan2 tidak match dgn care pemakain mereka..kdg2 sering juga sy melihat wanita2 ini berdua-duaan dgn jarak yg jauh bersama lelaki..tp,,mereka mseh sj BERDUA-DUAAN..then i always la terfikir,,even sy xberpakaian sebegini,,sy memahami JANGAN MENGHAMPIRI ZINA..jadi,,komfem2 la sy akn fikir awak wanita2 yg berpakaian baik sepatutnya begitu jua~
akan tetapi mujur juga sy penah mengutarakan masalah ni pd AKAK USRAH..dan dy menegur sy jgn merasa sebegitu kerana SEMUA MANUSIA TIDAK SEMPURNA..mungkin sy bagos dr segi pemikiran untuk menjaga pergaulan dr pemakaian,,dan wanita2 tadi bagos dr segi pemakaian tp tidak pd pemikiran tntang pergaulan sbab skarang budaya BERCINTA mmg wajib bg  segelintir student~so,,jgnlah disebabkan wanita2 ini sy membatalkan untuk berpakaian baik..:D..yeah,,sy suda sedar tentang hal ini..semoga sy diberi pula hidayah untuk berpakaian baik..insyaallah..amin..

SITUASI 2...
dalam bersahabat,,komfem2 ade terasa dan merasa kan...itula lumrah dunia~jadi,,,sy sering mendengar sahabat2 sy komplen ade yg menegur mereka tp mereka tidak dpt menerima..ye..ini adalah masalah yg sgt BERAT bg sy,,krana dlam satu komuniti adalah sgt penting untuk saling toleransi dan saling tegur menegur..tp,,ble suda ditegur akan ada pula yg terasa2 hati..(T.T)...lalu sy menemukan ayat2 motivasi ini..AMBIL KEBAIKAN DR TEGURAN,BUKAN DGN MENGUNGKIT KELEMAHAN DIRI ORG YG MENEGUR..KERANA SEMUA MANUSIA TIDAK SEMPURNA,,LALU UNTUK MENUNGGU ORG YG SEMPURNA MENEGUR DIRI ANDA,,ADALAH SGT MUSTAHIL BUKAN..:d..sy tersenyum sendiri melihat ayat2 motivasi ini..kerana sy ppun terkena jua..jadi,,mari berfikiran positif,,terima lah segala kritikan dan teguran sahabat2 anda dgn hati yg terbuka..SAHABAT YG BAIK ADALAH SAHABAT YG MENJAGA AIB SAHABATNYA..SAHABAT YG BAIK JUGA ADALAH SHABAT YG SERING TEGUR-MENEGUR ATAU INGAT-MENGINGAT ANTARA SATU SAMA LAIN..

begitu la kisahnya~


p/s : sbenanye nak taip bnyak lagi..tp i need back 2 REAL WORLD..i need 2 struggle..!!wish me luck k..:D

~ini hny pemikiran sy di ruangan sy..~

No comments: